Go to ...

biznes-gospodarka.plportal.pl

Reklama

Wyniki centów handlowych


Retail Institute bada wyniki centów handlowych we współpracy z Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji NextGenLab. Spadły obroty centów w ostatnich miesiącach, obecnie prognozuje się powrót klientów i wzrost obrotów. Jednak prognozy i dane pokazują, że wyniki będą gorsze niż przed pandemią. Zmiana zwyczajów klientów i wzrost popularności handlu online ogranicza handel tradycyjny. Wiele osób nadal woli zostać w domu.

Minister Zdrowia wydał dwa Rozporządzenia na mocy których, od 14 marca do 4 maja, na terenie centrów handlowych mogły działać wyłącznie: sklepy spożywcze, drogerie, apteki, sklepy budowlane, zoologiczne, z zabawkami, a także pralnie i sklepy optyczne. Dla skupionych wokół Retail Institute ekspertów, zarówno najemców jak i wynajmujących, oczywistym stało się, że wraz z wprowadzonym zakazem handlu, branża retail wchodzi w okres silnych turbulencji. W maju nastąpił restart centrów i sieci handlowych, w niezwykle trudnych warunkach (Retail Institute).

W marcu obroty spadły średnio o 62%, w porównaniu do roku 2019 spadek to 18,9%. W marcu średni obrót spadł z 767,7 do 290,7 zł na m.kw. pow. najmu, przy czym największe spadki odnotowała branża modowa (73 proc. r/d/r), którą w dół ciągnęły najmocniej: odzież i akcesoria sportowe (80,1 proc. r/d/r), obuwie (75,9 proc) oraz moda męska (74,2 proc). Wbrew spekulacjom, w marcu spadły również obroty specjalistycznych sklepów spożywczych (-16,6 proc. r/d/r) oraz najemców z kategorii zdrowie i uroda (-24,3 proc. r/d/r). W formie komentarza warto dodać, że metodologia badania RI, obejmuje w przypadku obu kategorii branże, które zostały objęte zakazem handlu jak i te, które przez cały czas były otwarte. Obroty za kwiecień są bliskie zeru, co dla nikogo nie jest chyba wielkim zaskoczeniem.

Poza branżą modową pod kreską są również: usługi, kawiarnie, restauracje i sektor rozrywkowy. Niestety ponowne otwarcie kawiarni i restauracji przy obecnych restrykcjach i limitach wejść do lokalu (1. osoba na 15 m. kw), może oznaczać, że dla wielu firm dalsze prowadzenie działalności w takich warunkach będzie nieopłacalne (Retail Institute).

Trudna sytuacja dotyka przedstawicieli centów handlowych, ich przychody w okresie 14 marca – 4 maja spadły do zera. W tym okresie centra musiały ponosić wszystkie koszty. Od 4 maja planowane są rozmowy najemców z z firmami zarządzającymi centrami, by uzgodnić nowe warunki najmu.

W I kwartale 2020 odwiedzalność spadła o 21.7%, w marcu o 51,6, w kwietniu o 74,9%. Wyznaczony przez rząd limit wejść jest zazwyczaj utrzymany. Limit ten jest kontrolowany przez system monitorujący. W pierwszym tygodniu po otwarciu odwiedzalność wzrosła o 111,5%, ale wielkość ta jest o 41.6% niższa niż rok wcześniej. Największe spadki dotyczą centrów dużych i średnich.

Wyniki świadczą nie tylko o tym, że Polacy lubią centra handlowe, ale również o naszej silnej potrzebie powrotu do normalności. To optymistyczny prognostyk na przyszłość. Dalecy jednak jesteśmy od tego, aby nadawać wynikom z ostatniego tygodnia nadmierne znaczenie. Z oceną zmian zwyczajów i nawyków zakupowych musimy wstrzymać się minimum kilkanaście tygodni, powiedziała Anna Szmeja.

Zmieniają się zwyczaje zakupowe. Na pierwszym miejscu jest bezpieczeństwo i obawy klientów. Wiele osób ogranicza zakupy ponieważ sytuacja na rynku zatrudnienia i niższe pensje zniechęcają do zakupów. Obawy o utratę pracy i o pogorszenie warunków w przyszłości to podstawa podejmowania decyzji zakupowych. Polacy czekają na ustabilizowanie się sytuacji i rynku zatrudnienia. Obecnie decyzje zakupowe są bardziej przemyślane i ostrożne.

Dorota Smoleńska

Dorota Smoleńska

Polub Plportal.pl:

Tags: , ,


About publikator

Reklama

WSPARCIE: propublicobono-rp.org | ffon.pl