Go to ...

biznes-gospodarka.plportal.pl

Reklama

Wydatki na reklamę online


Wzrost wydatków na reklamę online to 8,8% w okresie 2018-2019. Poprawiły się wyniki większości segmentów reklamy online: reklamy graficznej (4%), reklamy w wyszukiwarkach (11%), ogłoszenia (17%), video (17%). Spadł udział reklamy e-mail o 14%. Wysoki wzrost zanotowała reklama mobile o 20% i reklama w social media o 21% oraz wideo online (17%).

W pierwszym kwartale 2019 roku w reklamę online zainwestowano 1,1 mld zł, dzięki czemu jej wartość wzrosła o 9% w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku. Z dodatkowych analiz wspartych wynikami badania Starcom wynika także, że wydatki reklamodawców na internet stały się większe od nakładów na telewizję. W wyniku zaobserwowanych zmian udział wydatków na internet w całkowitym torcie reklamowym przekroczył 43%, w porównaniu do telewizji, która pozyskała 40% rynku (IAB).

Pierwszy kwartał 2019 przyniósł historyczną zmianę na rynku reklamowym w Polsce, zmianę na pozycji lidera. Analizy przewidywały, że ta zmiana wkrótce nastąpi, i podobnie jak to miało miejsce na największych rynkach europejskich, również w Polsce wydatki na reklamę internetową przewyższą te na reklamę telewizyjną. Objęcie pierwszego miejsca ogromnie cieszy, jednak pozycja lidera zobowiązuje. Jako dojrzałe medium, internet czeka w najbliższym czasie wiele zmian w obszarze jakościowym. Widać to doskonale na rynkach bardziej rozwiniętych. Aby nadal budować wartość dla reklamodawców i internautów oraz umacniać pozycję lidera, będziemy musieli sobie poradzić z negatywnymi zjawiskami, nad czym już pracujemy.– komentuje Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska (IAB).

Na rynku reklamy online największy udział ma reklama graficzna 47,2%, na drugim miejscu jest reklama w wyszukiwarkach (32,7%), później ogłoszenia online (17,1%) i e-mail (1,9%). Sektory, które najwięcej wydały na reklamę to handel, telekomunikacja, motoryzacja, finanse i żywność. Największy wzrost wydatków na reklamę online były w sektorze chemii gospodarczej (44%), farmaceutyków (26%) podróże, turystyka (23%) oraz odzież i dodatki (20%).

W roku 2018 wydatki na reklamę online wynosiły 4,5 mld zł, wzrost to 510 mln zł (13%). Wydatki na reklamę graficzną to prawie połowa rynku reklamy online, na drugiem miejscu był marketing w wyszukiwarkach ( (31,7% udziału), na kolejnych miejscach ogłoszenia online (15,3%) i reklama e-mail (-2,2%).

Reklama na urządzeniach mobilnych w 2018 osiągnęła poziom 1,2 mld zł, przy dynamice wzrostu 35%. Wzrosło zainteresowanie reklamą programatic (automatyzacji handlu w internecie) wzrost o 40% oraz wideo online (wzrost o 32,0%), reklama w social media o 22%. Największe wzrosty zanotowały następujące branże: higiena i pielęgnacja o +52%, media, książki, CD i DVD o +49% oraz usługi dla biznesu o +37%..

Dorota Smoleńska

Polub Plportal.pl:

Tags: ,


About publikator

Reklama

WSPARCIE: propublicobono-rp.org | ffon.pl