
Trendy w marketingu 2020
Written by publikator, Sty 13, 2020, 0 Comments
Obecny marketing to nie tylko reklama, ale skomplikowany proces zarządzania, organizacji i budowania strategii firmy. Obecnie marketing jest oparty o zarządzanie przez cele. Głównym celem jest zdobycie klientów oraz ich utrzymanie oraz zbudowanie lojalności i przywiązania. Podstawą tej polityki jest zbudowanie consument experience – doświadczeń klienta. Pozytywne doświadczenia budują lojalność klientów.
Zarządy firm coraz częściej postrzegają budowę pozytywnych doświadczeń klienta (Customer Experience) jako jedną z kluczowych przewag konkurencyjnych, wokół której zamierzają budować strategię marketingową na najbliższe lata.
Przed dyrektorem marketingu (Chief Marketing Officer – CMO) jako właścicielem tej domeny w organizacji stoi zatem nie lada wyzwanie – jak w najdogodniejszy dla klienta sposób połączyć technologię, świat cyfrowy i analogowy, ludzi, procesy, cele i wskaźniki sukcesu. Z drugiej strony – zarządy firm zrażone brakiem wymiernych efektów kojarzą marketing dość anachronicznie, czyli głównie z kosztami, a nie zyskami i rozwojem, a w sytuacji kryzysowej redukują przede wszystkim koszty właśnie w tym obszarze. Warto więc zastanowić się, w jaki sposób zmienić rolę i postrzeganie marketingu, a także sprawić, żeby był siłą napędową wzrostu firmy (PwC).
Dla większości konsumentów najważniejsze jest jak firma traktuje ludzi w tym swoich pracowników. Ważne jest jakie ma podejście do zagadnień środowiska i jego ochrony. Ważnym elementem jest wsparcie lokalnej społeczności i lokalnych inicjatyw. Nadal w budowanie relacji z klientem jest podstawą opinii o firmie. Kontakt osobisty, dostęp do nowoczesnych technologii oraz łatwość obsługi tych rozwiązań jest najważniejsze. Podstawą zachowania klientów jest ciekawość, chęć uczenia się nowych rzeczy oraz kontakt z innymi, poczucie przynależności. Dla klientów najważniejszą wartością jest zaufanie do firmy. Podstawą oceny jest bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo danych. Klienci chcą stać się częścią firmy, angażować się w jej działalność, plany i projekty. Równocześnie chcą wyrażać swoje opinie i wpływać na kształt oferty, produktów. Chcą by firma była im bliższa. Ważne są doświadczenia na rynku pracy oraz dbałość o rozwój pracowników i ich talenty.
Nowe trendy w marketingu opierają się na wcześniejszych rozwiązaniach. Dla działów marketingowych ważnym elementem budowania strategii na następne lata jest budowanie współpracy z innymi firmami. W efekcie czego można rozszerzyć rynek zbytu, rozwinąć ofertę lub wesprzeć działania firmy.
Te trendy stają się coraz popularniejsze na świecie. Strategia marketingowa staje się podstawą strategii wielu firm.
Dorota Smoleńska