Go to ...

biznes-gospodarka.plportal.pl

Reklama

Rynek online w czasie pandemii


Wiele firm (87%) z branży reklamy online odczuwa negatywne skutki pandemii. Około 20% nie utrzyma się na rynku do grudnia. 80% firm odczuwa znaczny spadek dochodów a 70% musi zmienić plany budżetowe, 30% ma problemy z utrzymaniem płynności finansowej. Wiele zmienia się również w sposobie prowadzenia firmy – zmiana sposobu zarządzania projektami (63%), dezorganizacja pracy dotyka 37% firm. Około 55% firm zredukowało wynagrodzenia a 44% zatrudnienie. 30% firm wskazuje na złą atmosferę pracy.

Dla wielu firm epidemia zmieniła sposób pracy na zdalny, 79% respondentów uważa że obecna sytuacja wpływa na cyfryzację działalności. Wielu pracowników cieszy się z tego powodu. Obecnie umiejętności online oraz możliwości firmy przy pracy zdalnej mają duże znaczenie.

Jak wynika z badania IAB Polska, branża reklamy online mocno odczuwa konsekwencje epidemii koronawirusa. Firmy notują spadki w przychodach, zmieniają plany budżetowe i ograniczają zaplanowane inwestycje. Rynek nastawia się na kontynuację tych trendów do końca roku. – komentuje Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska – Wszyscy przedsiębiorcy z nadzieją czekają na projekt nowych przepisów, których celem jest łagodzenie gospodarczych skutków koronawirusa. Niestety szykowana właśnie nowelizacja ustawy o kinematografii, przygotowywana w ramach wersji tarczy antykryzysowej 3.0, wprowadza nowy „podatek” od serwisów VOD. Dostawcy VOD będą musieli zapłacić na rzecz Polskiego Instytutu Sztuk Filmowych 1,5% uzyskanego w Polsce przychodu z tytułu opłat za dostęp do udostępnianych publicznie audiowizualnych usług medialnych na żądanie albo przychodu uzyskanego z tytułu emisji przekazów handlowych, jeśli ten przychód w danym okresie rozliczeniowym będzie wyższy. Prawdopodobnie nowe obciążenie finansowe dla firm z branży online nie jest rozwiązaniem tymczasowym i rządzący nie zrezygnują z niego po zakończeniu epidemii.

Internet w warunkach pandemii znacznie się rozwinął, szczególnie handel i usługi. Dla rynku reklamowego widać stabilizacje reklamy online, spadek reklamy telewizyjnej o 10%, spadek reklamy radiowej o 15%, media drukowane spadek o 30% a kino o 40%. Lepsze wyniki są na rynku social media, reklamy mobilnej, reklamy zindywidualizowanej oraz reklamy w wyszukiwarkach. Spada zainteresowanie lokowaniem produktu. Około 90% respondentów zmieniło plany związane z reklamą. Ponad 25% zwiększyło nakłady na reklamę online i telewizyjną. Spada zainteresowanie reklamą w wyszukiwarkach, reklamą graficzna. Około 75% respondentów prowadzi komunikację produktu, większość reklamodawców planuje zmianę przekazów reklamowych, ponad połowa chce nawiązać do obecnej sytuacji. Reklamodawcy często rezygnują z reklamy poprzez eventy, sponsoring czy z reklamy wizerunkowej. Większe wydatki są kierowane na działania PR, na reklamę produktu oraz na społeczną odpowiedzialność biznesu. Około 91% respondentów odczuwa spadek dochodów, szczególnie w przypadku reklamy graficznej. Spadek zainteresowania reklama dotyczy sektora finansowego, motoryzacji oraz turystyki, restauracji i hoteli oraz spędzania czasu wolnego. Duży wzrost widać na rynku żywności, handlu i farmaceutyków.

Prognozy na druga polowe 2020 roku są znacznie lepsze. Rynek mobile ma osiągnąć nieznaczny wzrost, reklama zindywidualizowana również. Duże zmiany na rynku będzie widać przez następne miesiące. Dla konsumenta zmieni się sposób komunikacji, odbioru firm i marek. Zmian wizerunkowa dotyczy wielu firm. Działania reklamowe i ich zmiany zbudują nowy, inny rynek reklamy. Konsument chętniej korzysta z online i te tendencje wpłyną na rynek reklamy. To jak firma odnalazła się na rynku reklamowym i wśród konsumentów w czasie pandemii będzie kształtować wizerunek firm przez dłuższy czas. Zmiany na rynku reklamowym będą długofalowe i długotrwałe. Szczególnie zyska rynek online i mobilny. Wzrośnie znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu i wsparcia jakie wprowadzono w czasie pandemii.

Dorota Smoleńska

Polub Plportal.pl:

Tags: , ,


About publikator

Reklama

WSPARCIE: propublicobono-rp.org | ffon.pl