Go to ...

biznes-gospodarka.plportal.pl

Reklama

Przyszłość e-commerce


Spada zainteresowanie produktami turystycznymi i sportowymi. Znacznie rozwinął się handel online w sektorze FMCG, odzieżowym oraz kosmetyków. Często kupujemy książki i gry. Epidemia zachęciła wiele osób do kupowania poprzez sieć. Trendy te mają się utrzymać.

E-sklepy wielu branż notują wzrosty do nawet kilkuset procent, a krzywe na wykresach liczby nowych klientów, przychodów czy ruchu przyjmują postać świecy. Konsumenci, którzy właśnie przekonali się do zakupów online pozostaną z nimi na bardzo długo – pisze Rafał Wasyluk z VMLY&R Poland.

Z drugiej strony producenci FMCG zaczynają rozumieć, że oddanie decyzji o pozycji swoich produktów na wirtualnej półce, w ręce sklepów online (tych największych sieci) oznacza de facto oddanie kontroli i pola konkurencji. Tym samym wzrośnie presja na producentów z kategorii food (żywność), home-care (produkty dla domu) czy beauty/personal-care (kosmetyki), aby: lepiej zrozumieć zachowania klienta będącego w trybie zakupowym (analiza path-to-purchase), modyfikować asortyment pod kątem jego oczekiwań: obecność w tzw. „pierwszym koszyku”, wielopaki, zestawy funkcjonalne czy okazjonalne, lub subskrypcje dla powtarzalnych zakupów, maksymalizować obecność w, wydawałoby się dziś alternatywnych, a jednak potencjalnie bardzo intratnych przychodowo kanałach takich jak D2C (direct-to-consumer, sprzedaż bez pośredników i z korzyściami takimi jak bezpośrednia interakcja marki z konsumentem) czy platformach delivery (nasze produkty sprzedawane komplementarnie przy okazji innych zachowań zakupowych). Wzrośnie oczekiwanie wobec brand managerów, aby e-commerce został na stałe objęty podejmowanymi przez nich inicjatywami komunikacji marek (MMP). Branża spożywcza musi uporać się z nowymi trendami i dostosować się do wymagań i potrzeb konsumentów. Wzrost zainteresowania wymaga wielu dostosowań oraz wprowadzenie nowych polityk dbania o konsumenta i wprowadzenia oferty i promocji dopasowanych do jego potrzeb. Programy lojalnościowe, nowe oferty, wyszukiwarki produktów oraz dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb na podstawie listy zakupów to przyszłość e-commerce dla produktów spożywczych oraz pierwszej potrzeby.

W dobie niepewności, już teraz kiedy jeszcze nie wiemy, jaką skalą przyjmie spowolnienie gospodarcze, wiele mówi się o szybkiej zmianie priorytetów zakupowych. Tracą takie branże jak odzież czy elektronika, czyli wszystko to, co nie jest produktami pierwszej potrzeby. Zyskują zaś zakupy codzienne: żywność, chemia gospodarcza, czyli to, co zaspokaja poczucia bezpieczeństwa. Będziemy utrzymywać większe zapasy żywności o przedłużonym terminie spożycia. Konsumenci większą uwagę zwrócą na konieczność kumulacji kapitału i przemyślane zakupy, niż na zakupy, które nierzadko były w sferze okazywania statusu społecznego czy materialnych potrzeb estetycznych (MMP). W efekcie zmieni się obraz rynku online. Nowe tendencje mogą utrzymać się wiele lat. Wiele marek rozwinie handel online a wielu konsumentów zostanie stałym klientem na tym rynku. Ograniczenie wydatków dotkną sektor RTV, AGD oraz turystykę. Skorzystają producenci artykułów pierwszej potrzeby. Oszczędność będzie podstawą decyzji zakupowych. Aby sklepy online mogły się rozwiną trzeba wprowadzić kontakt wirtualny – zdjęcia produktu, filmy, wizualizacje, opisy produktów, opinie to podstawa, by zachęcić do zakupów offline. Ważna jest obsługa klienta – czat, kontakt email, kontrakt z konsultantem. W tym obszarze inwestycji sklep online powinien przemyśleć także nowe, z perspektywy polskiej czy wręcz europejskiej, formy prezentacji produktów w postaci live streamingów (prezentacja i sprzedaż produktów na żywo), czy replikacji sprzedaży wybranych produktów w mediach społecznościowych (funkcje shopping cart/checkout w portalach Facebook i Instagram) (MMP).

Dorota Smoleńska

Polub Plportal.pl:

Tags: , ,


About publikator

Reklama

WSPARCIE: propublicobono-rp.org | ffon.pl