Go to ...

biznes-gospodarka.plportal.pl

Reklama

Nastroje konsumenckie w Niemczech coraz gorsze


Zdjęcie

Najnowsze badania norymberskiego instytutu GfK pokazują, że obawy konsumentów znacznie wpływają na chęć robienia zakupów. Osłabła także euforia koniunkturalna.

Rosnąca liczba zachorowań, powolny postęp w zakresie szczepień i rosnące ceny konsumpcyjne nadal pogarszają nastroje konsumenckie w Niemczech. Konsumenci są „wyraźnie niespokojni”, twierdzi ekspert ds. konsumpcji firmy badań nad rynkiem GfK, Rolf Bürkl: „Konsumenci obawiają się, że ograniczenia mogą zostać ponownie zaostrzone”. Nastroje konsumenckie we wrześniu według GfK spadną do -1,2 pkt, po -0,4 pkt w sierpniu.

Spadek oczekiwań gospodarczych

Ze względu na ostatnio historycznie wysoki poziom inflacji przy jednoczesnym niskim poziomie stóp procentowych, ludzie niechętnie robią zakupy. „W obliczu utrzymującej się fazy niskich stóp procentowych prywatne gospodarstwa domowe postrzegają stopy inflacji jako jeszcze większe zagrożenie dla ich siły nabywczej” – wyjaśnia Bürkl.

Rosnące ceny materiałów budowlanych, rosnące koszty energii, szybujące w górę ceny żywności – to wszystko znajduje odzwierciedlenie w stopie inflacji, która od początku roku szybko rosła i obecnie wynosi 3,8%. To najwyższa wartość od 1993 roku.

Oczekiwania gospodarcze konsumentów spadły po raz drugi z rzędu. Po stratach rzędu 13,8 pkt, w sierpniu wartość ta osiągnęła 40,8 pkt. Wskaźnik ten był jednak nadal wyraźnie wyższy od wartości z roku poprzedniego.

Oczekiwania zarobkowe stabilne

Według GfK oczekiwania dotyczące dochodów pozostały na dobrym poziomie. Po niewielkim wzroście o 1,5 pkt licznik osiągnął wartość 30,5 pkt. W porównaniu z rokiem ubiegłym oznacza to wzrost o niecałe 18 pkt. Według GfK wskaźnik ten jest stabilizowany przez dobrą sytuację na rynku pracy i związaną z tym niską obawę przed bezrobociem.

Skłonność konsumentów do dokonywania większych zakupów niestety nie powiększyła się z powodu poprawy prognoz dot. dochodów w sierpniu. Po spadku o 4,5 pkt, licznik osiągnął 10,03 pkt.

Badanie konsumenckie

Na potrzeby reprezentatywnych badań nastrojów konsumenckich GfK przeprowadza comiesięczne wywiady z konsumentami na temat ich oczekiwań ekonomicznych, oczekiwań dotyczących dochodów oraz skłonności do robienia zakupów. W obecnym badaniu, od początku do połowy sierpnia, przeprowadzono wywiady z około 2 000 osób. Konsumpcja jest wciąż uważana za jeden z najważniejszych filarów rozwoju gospodarczego w Niemczech.

Autor: afp, dpa / tłum. Joanna Cal

Źródło: https://www.zdf.de/nachrichten/wirtschaft/konsumklima-verbraucher-konjunkturerwartung-100.html

Polub Plportal.pl:


About redaktor

Reklama

WSPARCIE: propublicobono-rp.org | ffon.pl