
Kolorowy sposób pracowników Południowej Korei by poradzić sobie z długimi godzinami pracy
Written by publikator, wrz 16, 2019, 0 Comments
Pracują w kraju z najdłuższym wymiarem godzin pracy, ich liczba rośnie i są chętni by z entuzjazmem dekorować swoje biurka, tak aby wnieść trochę koloru do ich dnia.
W swojej pracy, bankierka, 35 letnia Lee Ju-hee ceni swoje małe, bajeczne biurko pokryte różowymi produktami, wliczając w to malutki nawilżacz powietrza, malutki wiatrak, mały oczyszczacz powietrza i butelkę z filtrem oczyszczającym. Różowy jest jej ulubionym kolorem, posiada nawet różową klawiaturę. „Pracuję tu od prawie 6 lat, ozdabiam swoje burko odkąd pracuje w tej firmie. Przeciętnie wydaję od 30,000 do 40,000 won ($25 do $33) miesięcznie, jednak kwota może wzrosnąć do 150,000 won ($125) jeśli zobaczę jakieś nowe produkty. Nie są to duże pieniądze, ale czuję się dobrze od samego patrzenia na te urocze przedmioty w moim biurze” mówi Lee.
Jej pastelowa wystawa jest daleka od tego, co spodziewał byś się znaleźć w biurze bankiera. Biurko Lee należy jednak do grona wzrastającej liczby spersonalizowanych miejsc pracy z fachowym ustawieniem, często nazywanych „dekoracją-biurka”. Jest to ruch na rzecz stworzenia uczucia jak w domu w miejscu pracy, w kraju z najdłuższym wymiarem godzin pracy niż jakiekolwiek rozwinięte państwo.
Chociaż Rząd Południowej Korei zmniejszył maksymalny wymiar godzin pracy z 68 godzin do 52 godzin tygodniowo w 2018 roku, w oczekiwaniu na wzrost wydajności i zachęcając do balansu między pracą a życiem, wielu młodych Koreańczyków nadal często stale przebywa przy swoich biurkach.
„Spędzam wiele swojego czasu w biurze, wyjątek stanowi gdy śpię” mówi Lee. „Często myśli się o biurze, jako o ponurym lub szarym miejscu. Moje różowe biurko jednakże daje mi świeżą motywację gdyż jest to przyjemne środowisko pracy. Czuje się swobodnie i jestem zrelaksowana w otoczeniu z tymi różowymi produktami.”
„Dekoratorzy burka” (ang. ‚Deskteriors’), połączenie dekoratora z biurkiem, jest to czynność dekorowania czyjegoś biurka ulubionymi uroczymi produktami. Termin ten jest coraz bardziej popularny w social mediach w Południowej Korei, szczególnie wśród młodych pracowników.
W 2017 Job Korea, narzędzie do wyszukiwania pracy, przeprowadziło ankietę na 788 pracownikach, 44% kobiet i 29,7% mężczyzn przyznali, że myślą o sobie, jako o tak zwanych „dekoratorach biurka”. Jest to trend szczególnie popularny wśród milenialsów (ang. Millennials): 44,6% ludzi w przedziale wieku 20-30 lat i 36,5% ludzi w przedziale 30-40 lat identyfikuje się z tym trendem, w porównaniu do tylko 26,9 % uczestników w przedziale wieku 40 lat i wyżej.
Rha Hye-young, 30 letnia menadżer sprzedaży w Seulu, dekoruje swoje biurko figurkami z Hollywoodzkich filmów. „Kiedykolwiek zdobędę nową figurkę zamiast wystawić ją w domu przynoszę ją do mojego biura, ponieważ spędzam większość swojego czasu w pracy”. Mówi, że dekoracja biurka nie polega tylko na posiadaniu pięknego miejsca pracy. Pomaga jej to, aby pracować bardziej efektywnie. „Czuje się, jakbym miała swój własny pokój w pracy. Do mojej pracy zalicza się wyszukiwanie nowych produktów i prezentowanie ich klientom, dlatego muszę być kreatywna. Wielokolorowe biurko, udekorowane wedle mojego gustu inspiruje mnie, aby myśleć kreatywnie”.
Zainteresowanie nad dekoratorami biurka wzrasta, pojawił się nowy rynek skupiony na dostarczaniu nietypowego zaopatrzenia biurowego, w tym: bezprzewodowe klawiatury, podstawki pod laptopa, kolorowe maty do biurka, poduszki do siedzenia, kolorowe neonowe lampki, figurki, ochraniacze na nadgarstki, małe roślinki i nawilżacze powietrza. Można nawet znaleźć małe oczyszczacze wody i małe odkurzacze biurka. Wiele z nich jest słodkich, tak aby przypaść do gustu młodym Koreańczykom.
W ankiecie Job Korea, 68,8% pracowników biurowych powiedziało, że są zainteresowani w ozdobieniu biurka. Wszystko, co różowe pasuje do Lee, ale inni wybiorą inne motywy w zależności od ich upodobań. „Myślę, że ozdabianie biurka to ukazanie kim jesteś w codziennym zwyczajnym miejscu pracy” mówi Lee.
Odnajdywanie „małego szczęścia”
W Południowej Korei praca jest cnotą. Pracownicy w Południowej Korei średnio pracują 2,024 godzin rocznie – 278 godzin więcej niż przeciętne 1,746 godzin pracy wyliczonych przez OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). Lee Hyang-eun profesor Sungshin Women’s University w Seulu, mówi że fenomen „dekoratorów biurka”, to coś więcej niż tylko sposób na zmniejszenie stresu i uczynienie biura bardziej przyjaznym, jest to raczej symbol zmiany podejścia ludzi do pracy, szczególnie młodych ludzi. „Korea ulega obecnie znaczącej zmianie pod względem środowiska pracy. Jako że balans pomiędzy pracą i życiem stał się dużym problemem społecznym, wielu ludzi stawia za priorytet zarówno swoje szczęście osobiste, jak i wydajność w pracy” mówi Lee.
Tłumaczenie: Daria Probala