Go to ...

biznes-gospodarka.plportal.pl

Reklama

Jeden termin dla zapłaty wszystkich podatków


Sejm pracuje nad poselskim projektem nowelizacji Ordynacji podatkowej oraz zmianą niektórych innych ustaw. Projekt przewiduje ujednolicenie wszystkich obowiązujących w Polsce terminów dla zapłaty podatków i składania deklaracji podatkowych. Ujednoliconym terminem będzie ostatni dzień następnego miesiąca.

firmawbulgarii.com.png

Obecnie firmypłacące podatki w Polsce, aby dokonać zapłaty swojego zobowiązania podatkowego w ustawowym terminie, mają obowiązek śledzić nawet do 9 różnych terminów rozliczenia nawet do 14 różnych podatków.

Proponowane zmiany

Projekt ustawy przewiduje ujednolicenie wszystkich obowiązujących w Polsce terminów zapłaty podatków i składania deklaracji podatkowych.

Proponuje się wprowadzenie jednego uniwersalnego terminu na rozliczenie wszystkich podatków, a więc ustanowienie tzw. dnia podatkowego w ostatnim dniu następnego miesiąca. Autorzy projektu wzortowali się na Irlandii, gdzie firmy rozliczające podatki i składki online, są związane tylko jedną datą, tj. 23. dniem następnego miesiąca. W Niemczech firmy rozliczają zarówno CIT, jak i VAT w jednym dniu, tj. do 10. dnia po okresie sprawozdawczym.

Według projektu ustawy, jeden termin obowiązywałby dla rozliczenia następujących różnych podatków i danin:

– PIT,

– CIT,

– VAT,

– PCC,

– ZUS,

– KRUS,

– podatek akcyzowy,

– ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,

– podatek od wydobycia niektórych kopalin,

– podatek od niektórych instytucji finansowych,

– podatek od nieruchomości,

– podatek leśny,

– podatek rolny,

– podatek od środków transportu.

Korzyści z ujednolicenia terminów zapłaty podatku

Proponowane zmiany mają przyczynić się do oszczędności po stronie firm. Ujednolicenie terminów podatkowych to jednoznaczne uproszczenie przepisów z 15 różnych ustaw podatkowych.

Ponadto, w wyniku zmian, firmy otrzymają więcej czasu na rozliczenie podatków, a więc odpowiednio więcej czasu na zebranie dokumentacji koniecznej do ich rozliczenia.

W praktyce, w wielu przypadkach może to oznaczać dalszy spadek kosztów, np. w związku z uniknięciem konieczności składania korekt deklaracji podatkowych pierwotnie złożonych na podstawie niekompletnej dokumentacji podatkowej w celu zachowania terminu podatkowego. Przesunięcie terminów podatkowych na koniec miesiąca powinno też pozytywnie wpłynąć na płynność finansową firm.

Nad omawianym projektem toczą się obecnie prace w sejmowej Komisji Finansów publicznych.

Autorzy: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Wielkie zmiany od kwietnia 2018 r.

firmawbulgarii.com.png

Projekt noweli o VAT, który zawiera informacje o split payment został poprawiony, wprowadzono zmiany korzystne dla podatników; nowela wejdzie w życie 1 kwietnia 2018 r., a nie od 1 stycznia 2018 r., jak wcześniej planowano – poinformował PAP dyrektor w MF Wojciech Śliż.

Mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment) to jedna z propozycji MF w celu uszczelnienia systemu VAT. W takim przypadku płatność za nabyty towar lub usługę jest dzielona – zapłata odpowiadająca wartości sprzedaży netto jest płacona przez nabywcę na rachunek bankowy dostawcy, natomiast pozostała zapłata odpowiadająca kwocie podatku od towarów i usług, jest płacona na specjalne kontodostawcy – rachunek VAT.

Dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów Wojciech Śliż powiedział w tym tygodniu w PAP, że zmiany wprowadzono do projektu w efekcie konsultacji publicznych. “Przede wszystkim zdecydowaliśmy, że nowelizacja powinna wejść w życie 1 kwietnia przyszłego roku, a nie 1 stycznia 2018 r.” – poinformował dyrektor.

Wyjaśnił, że zmiana terminu wejścia w życie ustawy jest wynikiem kompromisu między oczekiwaniami MF, postulatami przedsiębiorców domagających jak najszybszego wdrożenia rozwiązania zwiększającego bezpieczeństwo prowadzenia biznesu, a uwagami sektora bankowego odnośnie terminu niezbędnego do przygotowania się do obsługi split payment od strony informatycznej.

Śliż wskazał, że zrezygnowano też z możliwości przedłużania terminu zwrotu podatku na rachunek VAT przedsiębiorcy. “Zwrot będzie następował niejako automatycznie” – poinformował.

Według niego istotną zmianą jest skrócenie z 90 dni do 60 dni terminu na uwolnienie środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy. Z listy negatywnych przesłanek dotyczących uwolnienia tych środków usunięto zapis o prowadzonej kontroli lub kontroli celno-podatkowej. Oznacza to, że podatnik będący w sporze z fiskusem, który nie zakończył się decyzją, będzie mógł wystąpić o uwolnienie środków z rachunku VAT.

– Przedsiębiorcy zwracali uwagę, że taka kontrola może trwać długo, zdecydowaliśmy się więc na wprowadzenie korzystnej dla podatnika zmiany – wyjaśnił Śliż.

Poinformował, że projekt w nowej wersji przewiduje ponadto, że zasady oprocentowania rachunku VAT pozostaną w gestii umowy stron.

“Wprowadziliśmy możliwość otwierania jednego rachunku VAT do kilku kont podatnika posiadanych w jednym banku (…). Jeśli chodzi o możliwości dysponowania środkami z rachunku VAT, to oprócz zapłaty zobowiązania podatkowego i VAT na fakturze od kontrahenta, dodano regulacje umożliwiające płatność podatku VATna granicy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu paliw silnikowych” – wskazał.

Ponadto, wprowadzono regulacje, które umożliwiają płacenie w mechanizmie split payment w ramach faktoringu. Projekt w nowej wersji doprecyzowuje też sytuacje, w której podmiot występuje o uwolnienie środków z konta VAT, kiedy wysokość środków do uwolnienia wskazana we wniosku różni się od podlegającej faktycznemu uwolnieniu po wydaniu postanowienia. Zrezygnowano też z zapisu dotyczącego przejęcia pieniędzy zgromadzonych na rachunku VAT, w przypadku wykreślenia podatnika z rejestru, jako podatnika VAT.

“Rozszerzyliśmy też zakres możliwości prowadzenia rachunków VAT na instytucje płatnicze, które wcześniej nie były tym objęte” – dodał Śliż.

Zgodnie z aktualną Oceną Skutków Regulacji w ciągu 10 lat zmiana ma przyczynić się do ograniczenia oszustw w VAT na 89 mld zł, a pozytywne skutki dla budżetu po uwzględnieniu skrócenia terminu na zwrot VAT do 25 dni wyniosą 81,5 mld zł.

firmawbulgarii.com.png

Split payment ma być systemem dobrowolnym – będą do niego przystąpić tylko ci przedsiębiorcy, którzy zadeklarują taką wolę. Według MF z mechanizmu będzie można skorzystać np. w przypadku wątpliwości wobec swojego dostawcy.

Rachunek w ramach podzielonej płatności ma być normalnym rachunkiem przedsiębiorcy, do którego organy skarbowe nie będą miały dostępu. Różnica polegać będzie na tym, że będzie ograniczona możliwość dysponowania środkami z tego rachunku – będzie można z niego przekazywać środki na rachunki VAT innych przedsiębiorców, a także realizować zobowiązania podatkowe VAT.

W założeniu split payment ma wiązać się z korzyściami dla przedsiębiorcy. Przedsiębiorca, który zapłaci korzystając z tego mechanizmu nie będzie podlegał sankcji VAT-owskiej, nie będzie miał naliczonych odsetek za zwłokę, nie będzie solidarnie odpowiedzialny podatkowo z dostawcą towarów.

Autor:
Źródło:

pap/interia

Polub Plportal.pl:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

68 − = 67

 

About zzz

Reklama

WSPARCIE: propublicobono-rp.org | ffon.pl