Go to ...

biznes-gospodarka.plportal.pl

Reklama

Jak i gdzie najlepiej przedstawić swoje portfolio?


Wszyscy lubimy się chwalić swoimi najlepszymi pracami, bez względu na to, co robimy. Jest to najlepsza reklama dla potencjalnego klienta lub pracodawcy i daje im obraz naszej dotychczasowej pracy. Choć czasami, trudno jest zrobić pierwszy krok i w ogóle stworzyć swoje portfolio.

Szczerze mówiąc, kto na początku swojej pracy rozmyśla o stworzeniu swojej teczki z własnymi pracami. Jednak po kilku udanych projektach, już posiadacie materiały, którymi moglibyście się „pochwalić” potencjalnym klientom i pracodawcom. Portfolio lub teczkę prac najczęściej wiążemy z projektantami, ponieważ to oni muszą zaprezentować swoją pracę, by pozyskać nowych klientów. Jednak myślenie, że nikt inny nie może mieć portfolio, to duży błąd.

W portfolio możecie pokazać nie tylko swoje najlepsze projekty, ale też umiejętności, które posiadacie. Mianowicie, liczni pracodawcy będą oceniać wasze portfolio i na podstawie tego, co w nim znajdą, zdecydują czy zaliczyć was do głównej stawki, czy całkowicie wypadacie z gry. Nie jest ważne czy się zajmujecie, nawet jeśli jesteś studentem, który szuka pierwszej pracy, portfolio może otworzyć wiele możliwości. Jeśli będzie ono dostępne w internecie, większość pracodawców lub klientów chętniej kliknie w portfolio niż w was życiorys. 

Czym może być portfolio?

Zależnie od tego, czym się zajmujecie, możecie być kreatywni lub trzymać się dobrze sprawdzonych metod tworzenia portfolio.

Blog

Wszyscy, którzy zajmują się w jakiś sposób pisaniem (dziennikarz, copywriter, lektor, pisarz, tłumacz), swoje portfolio mogą stworzyć w formie blogu. Wystarczy utworzyć profil na jakiejś platformie do pisania blogu i wczytać swoje prace. Zwróćcie tylko uwagę na to, by je jednocześnie zastrzec, żeby nie zdarzyło się tak, że ktoś skopiuje wasze prace i wykorzysta jako swoje. 

Możecie tam umieścić także linki opublikowanych tekstów, książek, reklam, blogów, które pisaliście na zlecenie, fragmenty książek, które przetłumaczyliście. Jeśli nie macie doświadczenia, a chcecie znaleźć pracę w tej branży, wykorzystajcie blog jako recenzję ulubionych książek lub komentarz aktualnych wydarzeń politycznych. Pamiętajcie tylko, by język, którego używacie na blogu, był literackim językiem chorwackim lub innym językiem obcym, który znacie. 

YouTube

Zajmujecie się fotografią, filmowaniem lub animacją? Dobrym wyborem przedstawienia waszej pracy jest YouTube. Wystarczy wczytać swój dorobek a stronom zainteresowanym (klientom lub potencjalnym pracodawcom) wysłać link do waszego filmu.

Jeśli chcecie dotrzeć do szerszej publiczności, pozostawcie film jako publiczny. Jeśli nie chcecie, by inni widzieli, co i jak robicie, uczyńcie go prywatnym, względnie dostępne tylko dla tych, którzy mają bezpośredni link wysłany przez was. YouTube może być fantastycznym pierwszym krokiem, także, jeśli chcecie zająć się synchronizacją, ponieważ w nagraniu możecie zostawić swoje dane i zaprezentować jednocześnie swój głos.

Media społecznościowe

Brzmi niewiarygodnie, ale naprawdę nie ma żadnych przeciwwskazań, by pokazać swoje prace na portalach społecznościowych. Możecie stworzyć własną stronę z nazwą firmy lub swoim nazwiskiem i na niej publikować zdjęcia, teksty i filmy ze swoimi pracami.

Pracodawcy regularnie sprawdzają profile swoich potencjalnych pracobiorców w mediach społecznościowych. Zatem dlaczego nie mielibyście zmienić Facebook’a lub Pinterest’a w coś pozytywnego. Poza tym LinkedIn to sieć społeczna profesjonalistów, która może mieć dwojaką rolę. I jako wasz życiorys (bo wierzcie lub nie, ale kiedy opublikowane zostało nazwisko Tihomira Oreškovića jako przyszłego premiera Chorwacji, większość informacji o nim pochodziła właśnie z LinkedIn) i jako wasze portfolio. Możecie opublikować swoje prace, rzeczy związane z projektami i poprosić byłych pracodawców i klientów by napisali „recenzję“ lub polecenie was na podstawie waszej pracy.

Własna strona internetowa

Jeśli macie wystarczająco dużo czasu, nerwów i wiedzy, możecie stworzyć własną stronę internetową i na niej prezentować swoje umiejętności, osiągnięcia i profesjonalne sukcesy. Wystarczy wybrać jedną z bezpłatnych platform, jak WordPress i za kilka godzin będziecie mieć swoją stronę, którą możecie z dumą pokazywać naokoło, nawet jeśli wcale nie zajmujecie się projektowaniem, programowaniem i informatyką. 

Oprócz tego, że strona internetowa sprawia dobre wrażenie, zawsze możecie ją zapełnić różnymi elementami i dokumentami. Tak więc możecie umożliwić odwiedzającym pobieranie waszego życiorysu w formacie PDF, oglądanie waszego filmu pokazowego lub jeszcze coś innego. 

Wyspecjalizowane platformy

Istnieją na świecie liczne wyspecjalizowane platformy, na których specjaliści z poszczególnych obszarów prezentują swoje prace, wymieniają się doświadczeniami z innymi profesjonalistami z danego obszaru, ale i na których mogą znaleźć potencjalnych nowych klientów i pracodawców. Chociaż większość platform jest bezpłatna, niektóre opłacają dodatkowe usługi jak lepsze klasyfikowanie w wyszukiwarce lub przydzielanie waszego profilu do specjalnej grupy, którą później oferują potencjalnym klientom i pracodawcom. 

Zależnie od tego, czym się zajmujecie, czym chcielibyście się zajmować lub na czym wam zależy, możecie wybrać jedną z platform: Carbonmade (dla projektantów, ilustratorów, fotografów, architektów, copywriter’ów, projektantów stron itp.), Dunked (dla tych, którzy wyrażają się kreatywnie), PortfolioBox (który umożliwia wam stworzej własnej strony internetowej, a jeśli jesteście gotowi zapłacić miesięczną przedpłatę, możecie stworzyć własną domenę, nieograniczoną przestrzeń pod ochroną, a nawet dodatkowe wsparcie w formie marketingu, co jest wspaniałe, jeśli celujecie w klientów zza granicy) lub Jobrary (do tworzenia przykuwającego uwagę życiorysu i portfolio w jednym miejscu, a które możecie dopasować do własnego gustu i branży, w której pracujecie). 

Oczywiście, pewne prace i projekty, nad którymi pracowaliście, mogą być objęte tajemnicą zawodową i nie będziecie mogli pokazać ich publicznie jako owoc swojej pracy. Trzeba będzie mieć to na uwadze, jeśli wykonujecie tego typu poufne prace. I na koniec jeszcze jedna rada. Jeśli stworzyliście już swoje portfolio w internecie, bez względu na to, którą platformę wybraliście, nie zapomnijcie umieścić linku do niego w mediach społecznościowych i nie wahajcie się go wstawić w podpisie przy okazji wysyłania e-maili. Najlepiej pod swoim nazwiskiem i danymi kontaktowymi napiszcie coś w stylu: „Moje dotychczasowe prace możecie znaleźć na” i umieśćcie link.

Autor tekstu: Marta Čizmić

Tłumaczenie: Jolanta Gola

Źródło: https://www.womeninadria.com/kako-i-gdje-najbolje-predstaviti-svoj-portfolio/

Polub Plportal.pl:

Tags: , ,


About tworca3

Reklama

WSPARCIE: propublicobono-rp.org | ffon.pl