Go to ...

biznes-gospodarka.plportal.pl

Reklama

Handel online – Mamy problem (kosztowy)


Szybko rosnące koszty zaopatrzenia, logistyki i personelu doprowadzają internetowych sprzedawców na skraj ich egzystencji. Oto nasze 7 wytycznych w tym zakresie, które powinny pomóc.

goldsolar

Połączenie różnych zewnętrznych czynników stawia obecnie handel online przed ogromną eksplozją kosztów. Powoduje to zachwianie się podstaw kompletnych modeli biznesowych. Problem zaczyna się już przy temacie zaopatrzenia i nabywania.

Przez koronawirusa koszty kontenera płynącego statkiem z Szanghaju do Hamburga wzrosły dziesięciokrotnie, z 2 000 do 20 000 dolarów. Jednocześnie, według wyliczeń Flexportu, czas tranzytu między Chinami a Europą niemal podwoił się z mniej niż 60 dni przed pandemią, do 107 dni na początku grudnia 2021 roku. Innymi słowy oznacza to, że wysyłka towarów będzie nie tylko droższa ale i coraz bardziej nieprzewidywalna.

Także w innych krajach wydajność przewozowa towarów drogą powietrzną, morską czy lądową staje się coraz mniejsza, a szlaki transportowe stale się wydłużają. Branża odczuwa tutaj coraz dotkliwiej skutki wojny na Ukrainie, ponieważ około 20 procent kierowców ciężarówek pracujących w wschodnioeuropejskich firmach i utrzymujących ogromną część biznesu, pochodzi z Ukrainy i Rosji.

Według szacunków branżowych od 60 000 do 80 000 pracowników, których jeszcze przed wojną na Ukrainie brakowało w branży spedycyjnej, trzeba teraz jeszcze dodać 100 000 ukraińskich kierowców, którzy zamiast przewozić towary z punktu A do punktu B, muszą bronić swojego kraju. Podobny efekt obserwuje się na morzu, gdzie około 14,5 procent światowych załóg pochodziło z Rosji i Ukrainy.

Paliwo, palety, kartony i pracownicy coraz drożsi

Przez woje na Ukrainie eksplodowały również koszty ropy i gazu. Zagraża to nie tylko istnieniu spedytorów, ponieważ nie mogą oni w ramach świadczonych usług przerzucić zwiększonych kosztów paliwa bezpośrednio na swoich klientów. Rosną także dodatkowe koszty funkcjonowania nieruchomości logistycznych- i to w czasie, gdy brak odpowiedniej powierzchni magazynów już podnosi cenę ich realizacji. Dodatkową presję na koszty wywiera brak palet (tarcica pochodzi w dużej mierze z Ukrainy) jak i papieru i kartonów, co powoduje wzrost cen.

Już i tak napiętą sytuację zaostrzyło jeszcze bardziej podniesienie pensji minimalnej w Niemczech z 9.50 € od stycznia 2021, do 9.82 € od stycznia 2022 i dalej do 10.45 € od 1 lipca 2022 r. Wartość ta odpowiada wzrostowi kosztów o 26 procent od stycznia 2021. Ponieważ nawet 50 procent kosztów logistycznych jest często przypisanych personelowi, spirala cenowa jeszcze bardziej będzie napędzać ten efekt w górę.

gotowe spółki

7 rekomendacji na przezwyciężenie kryzysu

  1. Zrób rozeznanie

Handlowcy muszą aktywnie reagować na zmieniającą się sytuację. Należy do tego symulacja kosztów produktów i całego procesu w najróżniejszych scenariuszach. Co się stanie, jeśli koszty dalej będą rosły? Jakie konsekwencje będzie miał brak materiałów lub kolejne wydłużenie się o cztery tygodnie czasu dostawy? Handlowcy muszą ściśle kontrolować łańcuch dostaw pod względem kluczowych wskaźników i kosztów.

  1. Zoptymalizuj wydajność procesu

Każda manualna czynność kosztuje niepotrzebnie pieniądze i powinno się jej unikać. Handlowcy powinni zamiast tego usprawnić swoje procesy i tam , gdzie to możliwe pomyśleć o automatyzacji. Dotyczy to też obsługi klienta. Może zostać ona odciążona przez boty przechwytujące proste pytania typu: „Kiedy przyjdzie moja paczka?” lub „Jak zwrócić artykuł?”. W ten sposób pracownicy zostaną odciążeni przez program komputerowy i będą mogli skupić się na skomplikowanych zapytaniach.

  1. Poszukaj alternatywnych źródeł i dróg zaopatrzenia

Pandemia koronawirusa uzmysłowiła, jak niebezpiecznym jest skupienie się tylko na pojedynczym źródle zaopatrzenia. W perspektywie średnio- i długoterminowej postaraj się mniej uzależniać od zewnętrznych partnerów biznesowych i zaopatruj się bardziej w stabilnych politycznie regionach, takich jak Europa Zachodnia. Ceny są często niższe niż spodziewają się tego przedsiębiorstwa, a jednocześnie aspekt zrównoważonego rozwoju można lepiej uwypuklić. Firmy powinny też korzystać z alternatywnych tras zaopatrzeniowych. Aktualnie, przez wojnę na Ukrainie, Jedwabny Szlak lub Kolej Transsyberyjska nie są właściwą alternatywą dla transportu kontenerów z Chin.

  1. Sprawdź swój asortyment

Możliwą do zrealizowania w krótkim czasie strategią jest przejrzenie własnego asortymentu i zredukowanie jego złożoności poprzez wycofanie produktów lub marek z oferty. Dzięki temu ścisły monitoring łańcucha dostaw może skupić się na mniejszej ilości produktów.

  1. Zrezygnuj z bitwy rabatowej

Kto ma na magazynie małą ilość towaru, którego uzupełnienie będzie wolniejsze i i droższe, powinien zrezygnować z bitwy ze zniżkami i zamiast tego sprzedawać po cenie detalicznej. Spowalnia to opróżnianie półek, ale w ostatecznym rozrachunku handlowcy korzystają z lepszych marż.

  1. Pomyśl o kosztach wysyłki

Darmowa wysyłka jest uważana w Niemczech za świętą krowę w e-commerce i jest prawdziwą dźwignią konwersji dla wielu koszy z towarami. Lecz gdy nowi klienci są wrażliwi na tym punkcie, sprzedawcy mogą wyjaśnić sytuację obecnym kupującym i przykładowo prosić o zrozumienie, że pomimo inflacji pozostaje dotychczasowa cena, ale przez rosnące koszty należy wprowadzić tymczasowe opłaty za wysyłkę. Sprzedawcy mogą również pozwolić klientom samodzielnie opłacać koszty zwrotu towaru.

  1. Przywiąż do siebie swoich klientów

Dobre relacje z klientami zawsze się opłacają, szczególnie podczas kryzysu. Klienci, którzy są związani z dostawcą, mogą być aktywowani w nagłych wypadkach przez pocztę mailową lub inne źródła komunikacji i chętniej akceptują niewielkie cięcia niż nowi klienci.

Działaj teraz!

Sprzedawcy internetowi powinni spojrzeć prawdzie w oczy, że różne czynniki kosztowe związane z łańcuchem dostaw, zapłatą czy logistyką, które nie zostaną szybko cofnięte, pożerają ich dotychczasowe marże.

Źródło: https://www.marketing-boerse.de/fachartikel/details/2217-online-handel–wir-haben-ein-kosten-problem/185039

Tłumaczyła: Zuzanna Michalak

Polub Plportal.pl:


About redaktor

Reklama

WSPARCIE: propublicobono-rp.org | ffon.pl