Go to ...

biznes-gospodarka.plportal.pl

Reklama

Coca-Cola wydaje wojnę Coca Mariani – staremu winu korsykańskiemu


 

Zdjęcie: DR vin Mariani

Czy wino Coca Mariani rzuca cień na Coca-Colę?

Coca-Cola protestuje przeciwko nazwie korsykańskiego wina z XIX wieku, Coca Mariani, którego produkcję wznowiono w 2014 roku. Międzynarodowa firma wskazuje na możliwe niebezpieczeństwo wprowadzenia w błąd. Bitwa się rozpoczęła.

Czy to możliwe, by pomylić wino z Coca-Colą? Nie. Czy byłoby to możliwe z Coca-Colą i winem Cola Mariani? Amerykański gigant uważa, że tak. Coca-Cola postanowiła wszcząć bitwę o własność intelektualną przeciwko małemu korsykańskiemu winu.

Coca Mariani jest winem opracowanym w 1863 roku przez aptekarza z Bastii, Angela Mariani, w jego paryskim laboratorium. Oryginalnie robione było z korsykańskiego białego wina i z liści koki rosnących w Boliwii. Pięć lat później wino odniosło sukces wśród mężów stanu i znanych pisarzy, takich jak Emile Zola, Jules Verne czy Colette. W 1914 roku we Francji sprzedano dziesięć milionów butelek.

W 2014 r. korsykański restaurator, Christophe Mariani, niebędący potomkiem założyciela wina, postanowił przywrócić Coca Mariani na Wyspie Piękna: przepis zawiera korsykańskie winogrona, vermantinu, pozbawiony kokainy alkohol z pochodzącej z Boliwii koki, ekstrakty z orzechów kola, zioła i nuty mirtu. Korsykański założyciel zarejestrował nazwę we Francji. Później, w 2019 roku zarejestrował nazwę w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Właśnie wtedy firma The Coca-Cola Company została zawiadomiona.

Niesprawiedliwość zdaniem przedsiębiorcy

Podejście Coca-Coli to „niesprawiedliwość”, uważa Christophe Mariani. Zauważa, że „liść koki jest rośliną, nazwą rodzajową”. Uważa nawet, odpowiadając na pytanie we francuskiej stacji radiowej Europe 1, że wino Mariani dało początek Coca-Coli: „Byliśmy 25 lat przed nimi. W 1885 r. amerykański technik farmaceutyczny John Pemberton postanowił skopiować wino tonizujące Mariani, później w 1886 r. w Atlancie wprowadzono prohibicję. Był zatem zmuszony zmienić formułę, usunąć z niej wino i stworzyć znany dziś napój o nazwie Coca-Cola. Pierwsza nazwa Coca-Coli brzmiała „French wine coca”.

Dla Christophe’a Mariani poddanie się amerykańskiemu gigantowi nie wchodzi w rachubę. „Jak mogą nas dziś prosić o usunięcie naszej historii, najważniejszego słowa z naszej butelki?”, stawia pytanie w regionalnej gazecie francuskiej Corse-Matin.

Coca-Cola się broni: „Coca-Cola stara się chronić swoje prawa własności intelektualnej, zwłaszcza gdy strony trzecie chcą wykorzystać jej markę i rozgłos”, mówi firma w wywiadzie dla Parisien.

Kto zatem wyjdzie z bitwy zwycięsko, Coca-Cola czy Coca Mariani? Decyzja należy do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.

Autor: Redakcja LaDepeche 

Tłumaczenie: Zuzanna Duda

Źródło: https://www.ladepeche.fr/2021/04/30/coca-cola-part-en-guerre-contre-un-vieux-vin-corse-le-coca-mariani-9519667.php

Polub Plportal.pl:


About redaktor123

Reklama

WSPARCIE: propublicobono-rp.org | ffon.pl