Go to ...

biznes-gospodarka.plportal.pl

Reklama

Szydło: przemysł stoczniowy, porty i żegluga śródlądowa to priorytety


Odbudowa przemysłu stoczniowego, rozwój polskich portów i żeglugi śródlądowej to zadania priorytetowe i strategiczne dla polskiego rządu – podkreślała premier Beata Szydło w czwartek w Szczecinie, otwierając tegoroczny Kongres Morski.

„Dla polskiego rządu kwestia odbudowy, rozwoju i wsparcia przemysłu stoczniowego, rozwoju polskich portów i żeglugi śródlądowej jest zadaniem priorytetowym i strategicznym, zarówno w wymiarze gospodarczym, jak i wymiarze bezpieczeństwa, niezależności i suwerenności naszej ojczyzny” – powiedziała Szydło, wzbudzając oklaski wśród uczestników Kongresu.

Premier: obecny rząd odbudowuje przemysł stoczniowy

Obecny rząd odbudowuje przemysł stoczniowy; likwidacja polskich stoczni na pewno nie była w polskim interesie, mimo to ówczesny rząd zgodził się na nią – podkreśliła Szydło.

„Jakże niezrozumiałe dla polskiego społeczeństwa” były decyzje koalicji rządowej PO-PSL „o likwidacji polskich stoczni”, kiedy w innych krajach ten przemysł się rozwijał – podkreśliła. „Likwidacja polskich stoczni na pewno nie była w polskim interesie. Mimo to ówczesny rząd zgodził się na nią, nie będę już pytać, dlaczego to zrobiono, ale dzisiaj mogę powiedzieć z satysfakcją, że obecny polski rząd odbudowuje przemysł stoczniowy i stawia go, jako jeden z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki” – wskazała premier.

Szydło: budowa statków bardziej konkurencyjna dzięki ustawie stoczniowej

Jak mówiła szefowa rządu, „przemysł stoczniowy to nie tylko ważny dział polskiej gospodarki, to nie tylko miejsca pracy dla tysięcy osób i duma polskiej myśli technicznej”. „Przemysł stoczniowy to również symbol przemian, symbol polskiej drogi do wolności, walki o godność i sprawiedliwość społeczną, symbol polskiej niepodległości” – zaznaczyła.

„Dziś przywracamy polskiemu przemysłowi stoczniowemu dawną świetność, starając się w pełni wykorzystać potencjał, jaki drzemie w ludziach” – powiedziała Szydło. Jak dodała, „aby produkcja statków odbywała się w sposób bardziej konkurencyjny, wprowadziliśmy ustawę stoczniową; zerowa procentowa stawka VAT na produkcję, import części i wyposażenia dla statków morskich to nasza odpowiedź na oczekiwania przedsiębiorców”.

Jej zdaniem, elementem odbudowy przemysłu stoczniowego jest także ratowanie przed upadkiem Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie.

Szydło: czynimy starania, aby przywrócić żeglugę śródlądową na polskich rzekach

Szydło zwróciła też uwagę na istotną rolę śródlądowego transportu wodnego. „Czynimy również starania, aby przywrócić żeglugę śródlądową na polskich rzekach. Transport śródlądowy może i powinien być istotną gałęzią w naszym kraju. Ze względu na warunki geograficzne mamy ku temu możliwości i jest on bardziej ekologiczny, tańszy i bezpieczniejszy niż transport drogowy” – powiedziała.

Jak dodała, rozwój śródlądowego transportu wodnego może ponadto wpłynąć na społeczny i gospodarczy rozwój miejscowości i regionów, leżących nad drogami wodnymi o istotnym znaczeniu transportowym.

Strategia rozwoju śródlądowych dróg wodnych zakłada rewitalizację Odrzańskiej Drogi Wodnej, przywrócenie żeglowności Wisły od Warszawy do Gdańska oraz połączenie Odry, Noteci, Wisły i Bugu – powiedziała premier. Według niej, działania rządu mają szerszy kontekst i wpisują się w bezpieczeństwo kraju.

„Bezpieczeństwo ma wiele wymiarów, a jednym z nich jest niezależność. W tym także celu rozpoczęliśmy olbrzymi projekt, jakim jest budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Kanał umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, a także stworzy około trzy tys. miejsc pracy” – podkreśliła premier.

Gróbarczyk: najbliższy czas to inwestycje w śródlądowy transport wodny

Z kolei minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział, że najbliższy czas to inwestycje w śródlądowy transport wodny. „Inwestycje w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, gdzie chcemy zlikwidować +wąskie gardła+ na Odrze tak, żeby udrożnić rzekę i przeprowadzić na tyle ważne inwestycje, aby pierwszy transport węgla ze Śląska do Opola i Wrocławia mógł popłynąć Kanałem Gliwickim” – powiedział.

Gróbarczyk podkreślał, że najistotniejszą rzeczą jest przystąpienie do realizacji studium wykonalności dla inwestycji związanych z IV klasą (żeglowności – PAP) polskich rzek i szlaków wodnych.

„Zostało stworzone specjalne konsorcjum, gdzie liderami będą polskie porty i przygotują studium wykonalności, raporty oddziaływania na środowisko, jak również projekty, żeby można było realizować inwestycje w ramach ogólnie dostępnych środków. To też jest element, który pozwoli nam wpisać się na stałe w europejską sieć TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa – PAP) dróg śródlądowych, gdzie dziś Polska jest białą plamą, jeśli chodzi o drogi śródlądowe” – powiedział Gróbarczyk.

Zaraz po inauguracji tegorocznej edycji Kongresu Morskiego Szydło udała się ze Szczecina do gazoportu w Świnoujściu, do którego dotarł pierwszy ładunek amerykańskiego LNG.

Przy wyjściu z filharmonii szczecińskiej, gdzie odbywa się Kongres, na premier czekali zwolennicy KOD, którzy głośno skandowali, zarzucając jej m.in. kłamstwa. Kilkudziesięciu manifestantów miało ze sobą m.in. transparent KOD i flagi UE. Na jednym z transparentów można było przeczytać „Szydło Beata persona non grata”.

Kongres Morski to spotkanie przedstawicieli szeroko rozumianej branży morskiej, polityków i naukowców. Przez dwa dni około tysiąc uczestników będzie rozmawiało o kondycji i przyszłości gospodarki morskiej.

Głównymi tematami tegorocznej edycji Kongresu jest żegluga śródlądowa i edukacja morska na Pomorzu Zachodnim.

Organizatorzy Kongresu wyrażają nadzieję, że stanie się on ważnym elementem odbudowy przemysłu stoczniowego, a także żeglugi morskiej i śródlądowej.

Tegoroczny piąty Kongres Morski potrwa do 9 czerwca. Jego organizatorami są Fundacja Kongres Morski i Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, a fundatorami Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie i Polska Żegluga Morska.

GotoweSpolki.pl

Autor:
Fot:AFP
Źródło:

PAP

Reklama


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

About zzz


WSPARCIE: propublicobono-rp.org | ffon.pl