Go to ...

biznes-gospodarka.plportal.pl

Reklama

PATRIOTYZM GOSPODARCZY – KUPUJ MADE IN POLAND – KOD 590


W końcu znacznie świadomiej robimy zakupy. – Polscy konsumenci coraz częściej chcą wiedzieć, co się dzieje z pieniędzmi, które zostawiają w sklepach. Czy zostają one w kraju, czy wypływają za granicę – mówi w rozmowie z PAP dr Joanna Szalacha-Jarmużek z Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu. O takiej dojrzałej postawie przy sklepowej półce od lat mówili eksperci w kraju.

Choć najważniejszym kryterium,jakim kierują się polscy konsumenci przy wyborze produktów codziennego użytku, są cena (81 proc. wskazań) i jakość (76 proc. wskazań), to coraz większą rolę odgrywa patriotyzm gospodarczy. Obecnie niemal dla połowy Polaków ważne jest rodzime pochodzenie produktu – wynika z badania CBOS z początku listopada. Przez ponad rok grupa respondentów kierujących się tym kryterium w codziennych zakupach znacznie się zwiększyła (o 13 punktów procentowych).

Polacy konsumenci bardziej dojrzali

Jak powiedziała PAP Szalacha-Jarmużek, w gospodarce wolnorynkowej korelacja ceny i jakości jest mechanizmem naturalnym, którym kierują się konsumenci. – Teraz okazuje się, że doszedł trzeci element, który jest powiązany ze światem wartości; z postrzeganiem produktów, które nabywamy w szerszym kontekście społecznym – podkreśliła.

W jej opinii wyniki badania CBOS świadczą o tym, że w Polsce rośnie grupa świadomych konsumentów, którzy są coraz bardziej zainteresowani tym, co dzieje się z ich pieniędzmi, dokąd one trafiają.

Jak dodaje ekspertka, przez prawie trzydzieści lat transformacji polscy konsumenci bardzo wiele się nauczyli.

Również tego, że zagraniczne korporacje nie zawsze mają na celu dobro konsumenta, że często stosują techniki nie fair.

Jako przykład takich działań podaje kwestię podwójnych standardów dotyczących jakości produktów – te przeznaczane na rynki krajów Europy Środkowo-Wschodniej są gorszej jakości niże te na rynki krajów starej UE:

Po drugie, w miarę jak stajemy się społeczeństwem coraz bardziej zamożnym, mamy też tendencję do szukania nowości, nowej ekspresji – również w konsumpcji. Siłą rzeczy następuje więc zwrot w kierunku tego co krajowe, lokalne.

To jest też kwestia pewnej mody oraz tego, że konsumenci porównują produkty i dochodzą do wniosku, że te nasze są lepsze, czy równie dobre jak zagraniczne, a kupując je przy okazji, możemy zrobić coś dobrego dla wspólnoty, z którą się identyfikujemy.

Jako dowód na przywiązanie Polaków do rodzimych marek Szalacha-Jarmużek podaje przykłady dyskontów, w tym Lidla i Biedronki, które w swojej strategii marketingowej odwołują się – choć zdarza się, że nie bez manipulacji – do lokalności i polskości swojej oferty.

Polacy chcą coraz więcej polskich, lokalnych produktów

Jak zauważa, z ubiegłorocznych badań IPSOS wynika, że oprócz żywności coraz bardziej wzrasta popularność wśród naszych konsumentów polskich kosmetyków, mebli, a także usług finansowych.

Jej zdaniem, przywiązanie do polskich produktów to naturalny trend związany z rozwojem gospodarki i świadomości konsumenckiej. – W optymistycznym wariancie może dojdziemy do takiej sytuacji jak w Niemczech, gdzie patriotyzm ekonomiczny jest bardzo silny, tam marka Made in Germany wygrywa. Taka postawa uderza w działające na niemieckim rynku polskie firmy, które są zmuszone wykupować miejscowe przedsiębiorstwa, by pod ich marką sprzedawać wyprodukowane w Polsce towary. Niemcy nie chcą bowiem kupować polskich wędlin, nabiału czy mebli. Kupują je, ale pod marką niemiecką – dodaje ekspertka.

Sprawa wydaje się prosta. Kody kreskowe powstały w celu identyfikacji towarów, a zastosowane w nich prefiksy miały za zadanie identyfikować kraje. I tu trzeba odróżnić dwie sprawy: kraj przypisany do produktu za pomocą kodu oraz kapitał związany z tym produktem. Otóż zagraniczne firmy, działające w naszym kraju mogą bez przeszkód korzystać z kodu 590 oznaczającego Polskę. Więcej na temat kodów w artykule

Istota kodów kresowych

Kody kresowe widoczne na niemal każdym opakowaniu produktów dostępnych w sklepach powstały w celu szybkiej identyfikacji produktu i możliwości pobrania informacji o nim, głównie ceny. Nas jednak bardziej interesuje inny aspekt związany z kodami, a konkretnie ich prefixy. Otóż kody kreskowe zostały stworzone z pewnymi standardami, takimi jak długość i znacznie określonych cyfr. Prefix, czyli pierwsze dwie, bądź trzy cyfry ma umożliwiać identyfikację kraju producenta (właściciela) danego produktu.

Kody kreskowe zaczynające się od 590 oznaczają Polskę.

Sprawa więc wydaje się prosta – kupując produkty z oznaczeniem 590 mamy pewność, że produkt powstał w Polsce w polskiej firmie. Niestety, ale nic bardziej mylnego!

Wystarczy bowiem, aby spółka zagraniczna założyła w Polsce spółkę córkę z o.o. (minimalny kapitał 5 000 zł, więc tyle co nic) i sprzedawała produkty pod tą firmą, a już może używać oznaczenia 590. Produkty te będą w 100% wytworzone za granicą, a zysk z nich osiągnięty zostanie w sprytny sposób przetransferowany do kraju pochodzenia firmy. Sam podatek od zysku również w większości będzie zapłacony poza naszym krajem. Duże firmy stosują tzw. optymalizację podatkową, która ma na celu płacenie ich tam, gdzie są najniższe.

Jednym ze sposobów, żeby uniknąć tego typu produktów zagranicznych jest sprawdzenie nazwy producenta. Jeśli spółka ma w nazwie dopisek „POLSKA”, to możemy być niemal pewni, że jest to spółka córka zagranicznego giganta.

Podsumowując – kod 590 nie daje pewności, ale należy pamiętać, że każdy inny kod oznacza zagranicę. Tak więc kupujmy produkty z oznaczeniem 590, ale wcześniej starajmy się sprawdzić, czy predrostek ten ma uzasadnienie w rzeczywistości. W tym właśnie celu powstała ta strona. Korzystajcie do woli z naszej wyszukiwarki i Wspierajcie Rozwój Polski!

Oznaczenie poszczególnych krajów Świata

00, 01, 02… do 09 USA
20..29 służą do znakowania towarów o zmiennej wadze bezpośrednio w sklepach, np. mięsa.
30, 31, 32… do 37 Francja
380 Bułgaria(link is external)

383 Słowenia
385 Chorwacja
387 Bośnia-Hercegowina
400, 401, 402… do 440 Niemcy(link is external)
45 i 49 Japonia
46 Rosja(link is external)
471 Tajwan
474 Estonia(link is external)
475 Łotwa(link is external)
477 Litwa(link is external)
479 Sri Lanka
480 Filipiny
482 Ukraina(link is external)
484 Mołdawia(link is external)
485 Armenia
486 Gruzja
487 Kazachstan
489 Hongkong(link is external)
50 Wielka Brytania(link is external)
520 Grecja
528 Liban
529 Cypr
531 Macedonia(link is external)

535 Malta(link is external)
539 Irlandia
54 Belgia & Luksemburg
560 Portugalia
569 Islandia
57 Dania
590 Polska
594 Rumunia
599 Węgry
600 i 601 RPA(link is external)

609 Mauritius
611 Maroko
613 Algieria
619 Tunezja
622 Egipt
626 Iran
64 Finlandia
690 i 691 Chiny
70 Norwegia
729 Izrael
73 Szwecja(link is external)

740, 741… do 745 Gwatemala, Salwador, Honduras, Nikaragua, Kostaryka, Panama
746 Dominikana
750 Meksyk
759 Wenezuela
76 Szwajcaria
770 Kolumbia
773 Urugwaj
775 Peru
777 Boliwia
779 Argentyna
780 Chile
784 Paragwaj
786 Ekwador
789 Brazylia
80, 81, 82 i 83 Włochy(link is external)

84 Hiszpania
850 Kuba
858 Słowacja
859 Czechy
860 Jugosławia
869 Turcja
87 Holandia
880 Korea Południowa
885 Tajlandia
888 Singapur
890 Indie
893 Wietnam
899 Indonezja
90 i 91 Austria
93 Australia(link is external)

94 Nowa Zelandia
955 Malezja
977 ISSN (zarezerwowane dla czasopism)
978 ISBN (zarezerwowane dla książek)
98 i 99 kupony

Autor:
Z.B.
Źródło:

pap/Business Insider/plportal.pl


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

About zzz

Reklama

WSPARCIE: propublicobono-rp.org | ffon.pl